Wszyscy użytkownicy Internetu mają kontakt z wyszukiwarkami takimi jak Google. Korzystamy z nich na co dzień często bez refleksji polegając na proponowanych przez nie wynikach. Dla wielu osób mechanizm ich działania staje się interesujący dopiero gdy sami tworzą stronę i chcą by była widoczna w Internecie lub gdy prowadzony od jakiegoś czasu serwis internetowy zginie z pierwszej strony wyszukiwarki. Dopiero wtedy pada pytanie: od jakich czynników zależy pozycjonowanie w wyszukiwarce?
Pozycjonowanie w wyszukiwarce
To jak wysoki wynik w wyszukiwarce ma strona nie jest dziełem przypadku. Wyszukiwarki takie jak Google opierają swoje wyniki na pracy algorytmów analizujących zarówno treść i optymalizację strony jak i jej popularność.
Zawartość strony
Analiza strony pod kątem pozycjonowania w wyszukiwarce jest zagadnieniem złożonym. Badaniu podlega tak ilość materiałów na stronie, jak i ich jakości oraz unikatowość. Ważna jest również częstotliwość pojawiania się świeżej treści na stronie. Strony rzadko wzbogacane o nowe materiały nawet jeśli treści na nich zawarte są wartościowe z czasem zaczną spadać coraz niżej w wynikach wyszukiwania. W ramach analizy treści badane jest również pojawianie się na stronie słów kluczowych i ich ekspozycja. Słowa kluczowe pojawiające się w nagłówkach są lepiej widoczne dla automatów niż te zamknięte w tekście.
Popularność
Jest ona głownie oceniana poprzez ilość i jakość linków przekierowujących do naszej strony.Linki z popularny stron mających wielu odwiedzających poprawiają naszą pozycję w wyszukiwarce jak również są źródłem odwiedzin na naszej stronie co również pozytywnie wpływa na nasze pozycjonowanie. Również promowanie naszej strony w social media pozytywnie wpływa na pozycjonowanie w wyszukiwarce.
Search Engine Results Page
Ostatecznie to co widzi użytkownik to strona SERP. Roboty indeksujące, algorytmy uwzględniające, tak wyniki analizy strony, jak i jej popularności oraz wykupione pod kątem danej domeny i słów kluczowych reklamy adwords, tworzą ją automatycznie.